FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• De eldres boligspareklubb - nytt prosjekt i Kirkevegen.

15. november 2017

På siste medlemsmøte 14 november orienterte Per Arne Richstad og Oddvar Arntzen om det nye prosjektet i Kirkevegen 12 for medlemmer i de eldres boligspareklubb i Stjørdal ( DES ). Klubben ble etablert i 1988 og har nå 470 medlemmer hvorav 70 bor i DES- leiligheter. Hensikten med klubben er å hjelpe eldre til å  kunne skaffe seg rimelige og sentralt beliggende leiligheter. En må være 45 år for å melde seg inn og være 55 år for å kunne kjøpe seg leilighet. Kontingent er 265 kr for enslige og 460 kr for par. DES starter nå salg av det nye prosjektet i Kirkevegen 12. Leilighetene varierer fra 52 til 87 kvm og koster fra ca 2,2 millioner til 4,4 millioner kroner. Dette tilsvarer en kvmpris på 47000 til 49000kr pr kvm, noe som anses rimelig i sentrum. Medlemmene ble gitt en oversikt over de ulike leilighetene og hva som er inkludert i prisen.

• Vipps orientering og gratis kurs 16 november kl 14.00.

02. november 2017

På siste medlemsmøtet ga Kari Løkberg Hognes fra Hegra sparebank oss en orientering om Vipps, Norges mest populære betalingsapp for smarttelefoner og uansett hvilken bankforbindelse en har. Vipps har nå 3 millioner aktive brukere. Kort beskrevet er alt en trenger er et mobilnummer, smarttelefon og kodebrikke og med Vipps kan en sende og be om penger, gjøre opp/dele regning, betale faktura, bytte mellom flere kort når en handler. Videre kan det betales med Vipps i apper, nettbutikker og på kassa i mange butikker. Kari fikk masse spørsmål fra salen og mange ønsket å ta i bruk Vipps, I denne forbindelse vil Kari holde et gratis oppstartskurs for avdelingens medlemmer i Hegra Sparebanks lokaler i Kjøpmannsgata 7. Dette blir torsdag 16 november kl 14.00. Ta med smarttelefon og kodebrikke. Ca 2 timers varighet. Ingen påmelding, velkommen til å møte opp.

• Julebordinvitasjon. Obs påmeldingsfrist 17 november.

27. oktober 2017

Forsvaret seniorforbund avd Værnes inviterer medlemmer m/ledsager til julebord i vårt eget bygg fredag 24. nov kl. 18.00. Program for kvelden: - Velkomstdrink - Julemiddag (ribbe ++) m/koldtbord - Øl/mineralvann og akevitt til maten - Kaffe, avec og dessert. Dans til levende musikk. Lotteri (husk ekstra penger, eller Vipps).  Pris kr. 350,- pr kuvert. Kontant, eller Vippsnr 132155. Påmelding til følgende: Ole Myrbekk tlf 90098914, Steinar Overrein tlf 41305031, innen 17 november. Fortsatt plass til noen flere er det.

• 400 000 åretak fra Trondheim til Oslo.

20. oktober 2017

Dette meget store tallet på åretak har Clamer Meltzer beregnet at han brukte i sin rotur fra Trondheim til Oslo i sommer. På siste medlemsmøtet vårt orienterte han om turen og viste masse fine bilder. Båten han brukte, ÆRORA, er en 17 fot Åfjordsfæring bygget i 1953. Hans far var første eier og den kostet da 350kr. 2015 var første langtur til Bergen. Romaskin og roing på Jonsvatnet, samt fløttmann i Trondeim utgjorde treningsgrunnlaget. Båten var bl a utrustet med lette årer med radarreflekser, ror og moderne hjelpemidler som AIS og GPS- kartplotter, nødpeilesender og solcellepanel. 86 dager tok turen, hvorav 56 med aktiv roing. Noen strekninger var værproblematiske, f eks Hustadvika som ikke kunne roes. Noen strekninger fikk han assistanse av slepebåter. Høydepunktet var rundingen av Stadt. Da han nådde Lista fikk han transport over land i samme trase som vikingsskipene ble dratt over. Clamer påpekte at han fikk masse hjelp på turen av trivelige og gjestfrie båtfolk. Takk for en givende orientering.