FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• 400 000 åretak fra Trondheim til Oslo.

20. oktober 2017

Dette meget store tallet på åretak har Clamer Meltzer beregnet at han brukte i sin rotur fra Trondheim til Oslo i sommer. På siste medlemsmøtet vårt orienterte han om turen og viste masse fine bilder. Båten han brukte, ÆRORA, er en 17 fot Åfjordsfæring bygget i 1953. Hans far var første eier og den kostet da 350kr. 2015 var første langtur til Bergen. Romaskin og roing på Jonsvatnet, samt fløttmann i Trondeim utgjorde treningsgrunnlaget. Båten var bl a utrustet med lette årer med radarreflekser, ror og moderne hjelpemidler som AIS og GPS- kartplotter, nødpeilesender og solcellepanel. 86 dager tok turen, hvorav 56 med aktiv roing. Noen strekninger var værproblematiske, f eks Hustadvika som ikke kunne roes. Noen strekninger fikk han assistanse av slepebåter. Høydepunktet var rundingen av Stadt. Da han nådde Lista fikk han transport over land i samme trase som vikingsskipene ble dratt over. Clamer påpekte at han fikk masse hjelp på turen av trivelige og gjestfrie båtfolk. Takk for en givende orientering.

• Irma

06. oktober 2017

På forrige medlemsmøte ga Arne Svare oss en orientering om sine opplevelser med orkanen Irma som herjet over bl a Puerto Rico, Bahamas, Cuba og etterhvert oppover Florida og Georgia. Svare var på besøk hos sin datter og hennes familie i Florida da uværet satte inn. Han fortalte om hvordan de sikret dører og vinduer med plater og provianterte i forkant av uværet . Svare viste bilder og filmsnutter av vinden og flommens herjinger. Strømmen var borte i 4 dager og det ble også bensinmangel. Skolen til barna var stengt i tilsammen nærmere 14 dager.

• Turen til Snefugl gård.

06. oktober 2017

Den 19 sept hadde Værnespensjonistene en flott tur til Buvika hvor vi ble guidet rundt i bygda av innehaveren av Snefugl gård, Arnstein Saltnes. Vi fikk blant annet høre historien til Piene mølle og opprøret i Buvika. Likedan tok han med oss til Husaby hvor en av bøkene som Sigrid Undset skrev omhandler dette stedet. Snefugl gård er en historie for seg og det er imponerende hvordan Saltnes at utviklet gården til et populært sted for mange forskjellige arrangement. Og ikke minst “Prøysensamling” var meget omfattende, og den største i sitt slag om Prøysen i Norge. Buvika og Snefugl gård ga oss i flott opplevelse med meget god Prøysensuppe med tilbør, og de mange fortellingene som Arstein Saltnes bidro med. Tilsammen var vi 34 deltakere hvorav noen var medbudte venner.

• Første medlemsmøte i høstsesongen.

13. september 2017

5 september startet høstsesongen vår. Det var veldig godt fremmøte med over 50 medlemmer. Temaet på møtet var et foredrag av tidligere Stortingsrepresentant Lars Myraune ( som var folkevalgt  i årene 2009 - 2013 ) om sine erfaringer fra tinget. Overskriften for foredraget var "eldst på Stortinget".

Ole Myrbekk
Værnesgt 15