Se bilder nederst

Sommerferie, FSF avd Kjeller 2019

20. mai dro 27 medlemmer til Den spanske solkysten, nærmere bestemt Torremolinos. På flyplassen i Malaga ble vi tatt i mot av Kjartan Solvang Nilsen som skulle være vår guide hele uka. Det var hyggelig å se ham igjen, han var nemlig vår guide på FSF Kjellers første Spaniatur til Aquilas i 2015.

Vi ble kjørt til MS Amuragua, hotellet som vi skulle bo hele tiden. Hotellet var flott, rommene var fine og rene, og området på nedsiden av hotellet var det ikke noe å klage på.

Dag 2, tirsdag 21/5-, hadde vi ingen ting på programmet, men for en dag det har vært allikevel! Grethe og jeg gikk langs hele strandpromenaden, som lå rett nedenfor hotellet, og bort til båthavna. Der var det masse flotte båter, bygninger, kafeer og butikker. Vi gikk oss nesten bort, men fant veien tilbake. I løpet av dagen hadde noen badet i sjøen og andre i bassenget. Maten på hotellet var toppers, fint anrettet i flere seksjoner.

Dag 3, onsdag 22/5-, var vi i Rhonda. Det tok ca to timer dit med bussen, men guiden vår, Kjartan, fortalt masse interessant historie, så tiden fløy av garde, han er helt unik. Det første vi gjorde da vi var fremme var å bevilge oss en øl, og så startet vandringen ned og rundt i byen som klamrer seg på klippen. Det var fantastisk utsikt bl a til elven som slynger seg langt der nede. Det var varmt og tungt å gå for noen av oss så det var godt å komme dit vi skulle spise lunsj. Lunsjen var mektig, 3 forretter, hovedrett og dessert så det var noen av oss som sov i bussen tilbake til hotellet, det var heller ikke så mange til middagen på kvelden.

Dag 4, torsdag 23/5-, er over og jeg sitter på verandaen og ser lysene fra Malaga, tror jeg, langt i det fjerne. Dagen har vært fin og som nevnt tidligere så er det deilig å ha en fridag innimellom. Grethe og jeg gikk den motsatte veien i dag da vi kom ned på strandpromenaden (til venstre). Var innom et par steder, handlet litt og før vi ga oss i kast med alle trappene vi kom til tok vi en lett lunsj. Iflg skritt telleren til Grethe var det 9 etasjer opp med trapper til toppen! Men vi kom opp, og ruslet bortover og nedover for å finne frem til Strandpromenaden igjen, og det klarte vi jo. I stedet for å dra og bade slappet vi av på senga. I spisesalen i kveld var det litt kaos, masse flere gjester, men maten var like god, vinen også. Kl 2130 var det underholdning ved siden av baren, i lobbyen, Flamengo. Det var litt artig. For alle som var til stede ble vi minnet om å huske passet, for i morgen skal vi til Gibraltar.

5, fredag 24/5-. Denne dagen har også vært fin, ja fantastisk. Bussturen til Gibraltar gikk unna med masse interessant historie fra Kjartan, utrolig hva han kan fortelle om. Selve bussturen gikk greit, men det ble stopp – vi kom ikke over flystripa! Det tok lang tid, vi måtte vente på et fly som skulle lande! Det tok også litt tid å komme igjennom passkontrollen, men etter hvert ble det klart for å bytte buss før vi begynte rundturen. Vanlige busser er for store til de trange veiene oppover, det var årsak til at vi måtte bytte buss. Med på denne turen hadde vi en engelsk guide som hadde jobbet i Forsvaret og derfor fortalte han mye historie om Gibraltar og den militære aktiviteten som hadde foregått der. Kjartan oversatte meget godt etter hvert. Vi stoppet på turen oppover for å se over til Afrika, og vi fikk merke vinden, fjorden gikk hvit. Turen inn i grotten var spesiell, bildene ble i forskjellige farger ettersom lyset skiftet farger. Vi hilste på apekattene og da vi kom ned på «lavlandet» igjen ble det lunsj med Fish and chips, og en time til shopping. Etter middagen på hotellet tok vi kaffen og likør ute ved bassenget i deilig temperatur, da hadde vi det fint og tenkte på dem hjemme som hadde det så kaldt og guffent.

Dag 6, lørdag 25/5-. Dagen i dag ble ingen badedag slik vi snakket om i går, men det ble trim. Grethe og jeg gikk og gikk langs Strandpromenaden mot båthavna hvor vi var forrige dagen. Første pause var ved en restaurant helt inntil vannet hvor vi kunne følge med fiskene som svømte rundt omkring. Vi gikk videre og rundt hele området og så på alle de flotte båtene som var der, ja mange flotte bygninger også. Vi fant veien tilbake til Strandpromenaden og innen vi kom frem til hotellet vårt viste skritt telleren over 12 000 skritt! Middagen ble avsluttet med kaffe og likør i lobbyen, ikke ute i kveld, det var litt kjølig.

Dag 7, søndag 27/5-. Så er det siste dagen og kvelden for turen vår her i Spania. I dag dro vi kl 10 ut til Mijas, som viste seg å være en koselig hvit by. Den er av de Andalusiske landsbyer som ikke er glemt i en eneste turistguide og en av de mest besøkte kan jeg lese, og Kjartan kunne nok en gang fortelle oss mye mer enn det som sto i programmet vårt. Spesielt om han som bodde i et kott i mange år og som kom ut av skapet da Franco døde på 70 tallet, hjemmet hans var nå museum og vi fikk fortalt hvordan han snek se ut og inn av det kottet. Vi var innom å så hvordan han bodde. Vi besøkte også et nydelig lite kapell. Deilig lunsj hadde på Restaurante La Reja de Mijaså før turen gikk tilbake til hotellet. Middagen på hotellet var som vanlig veldig god, mye forskjellig å velge. Oppe i Mijas hilste vi på Vidar og Brita som var på ferie der oppe.

Dag 8, mandag 28/5-. Var det tid for å sjekke ut av hotellet hvor vi likte oss så godt og som til og med hadde rulletrapp fra lobbyen og opp til spisesalen! Kjartan fulgte med oss ut på flyplassen i Malaga og passet på at vi alle sammen kom oss trygt av gårde med Norwegian kl 1510, som var etter reiseplanen – som du kan lese om et annet sted her på hjemmesiden. Hjemme på Gardermoen skal vi være ca kl 1510, og det var vi. Det har vært en flott tur.