Referat fra dagstur til Drammen 25. april

47 forventningsfulle Seniorer fra FSF Kjeller, startet vårturen til Drammen med Finn Carlsen Turistbusser A/S i snøvær. Vi hadde med guid, Nils på turen, som allerede i Asker startet info om Drammen og omegn, vi fikk orientering om hva vi hadde i vente og ved Liertoppen tok vi av E 18 og kjørte «gammel-veien» til Lierkroa hvor første stopp var, og der fikk vi servert en nydelig omelett og kaffe.

Etter pausen reiste vi videre over Holmen brua, og passerte Drammen Museum, Drammenbadet og Marienlyst fotballstadion. Bussen kjørte gjennom gammel bebyggelse på Strømsø. Så kjører vi ned til havna og bruparken og får høre om Drammens rike tradisjoner som sjøfartsby. Nå er det nye tider, og Drammen har fått sine flotte bygg i glass og stål langs elven med gangveier og elvepromenader med uteservering på sommeren.

Turen videre gikk til Fjell, der var det gamle helleristninger men på grunn av snø stoppet vi ikke der, videre kom vi til Skoger kommune som ble inkludert i Drammen i 1964, passerte Austad Gård.

Videre til Hokksund for å besøke landets eldste Glassverk Nøstetangen som ble grunnlagt i 1741 og besto til 1777, Glassverket ble sener tatt over av Hadelands Glassverk. På Nøstetangen ble vi ønsket velkommen til Glasshytten, og fikk demonstrert av Glassblåser hvordan gjenstander og kunstglass ble blåst og laget, veldig spennende. Utsalg var det også der, mange nydelige gjenstander å få kjøpt.

Etter dette besøket bar det videre til Krokstadelva og Solbergelva og fortsetter til Landfalløya til Biedemeyerstrøket (brennevinsstrøket), her lå flere akevitt-brennerier i gamle dager og det var spor av gammel bebyggelse der fortsatt. Vi passerte veldig mange kirker underveis og Guid Nils hadde oversikt over sitteplasser og byggeår på dem alle. Vi var også innom Nedre og Øvre Eiker.

Drammen Teater er en perle som står der staselig og flått etter gjenoppbygningen etter brannen i 1993.

Turen videre gikk opp til Spiraltoppen hvor vi fikk beskue utsikten, og da kom jammen solen frem også.

Turen ble avsluttet i Drammen med deilig middag på Scandic Park Hotel. Så var det tid for retur hjem, det syntes som alle var godt fornøyd med turen og vår leder Arne takket både Ingebjørg, Sjåfør og Guide for en flott tur med mye informasjon. Sjåføren takket for fine ord og kvitterte med en sang, og ønsket oss velkommen tilbake ved en senere anledning.